שנת הקורונה טלטלה את הצרכן האמריקאי (ולא רק אותו, כמובן). גם שנת הפוסט-קורונה צפויה לייצר שינויים משמעותיים בהרגלי הצריכה של האמריקאים
ב-2020 האמריקאים בילו בבתים זמן רב הרבה יותר מאשר בשנים קודמות – תוצאה טבעית של המגבלות שהוטלו באזורים שונים על-מנת למנוע את התפשטות המגפה ושל החשש לחלות בקוביד 19. השהות הממושכת בבית באה לידי ביטוי גם בהרגלי הצריכה של האמריקאים. בפרט נרשם זינוק משמעותי, חסר תקדים, בהיקף הרכישות של מוצרים שונים וזאת על חשבון רכישת שירותים מחוץ לבית.
כעת, כשאנחנו נכנסים לתקופת הפוסט-קורונה – תקופה שבה הווירוס עדיין כאן איתנו אבל המין האנושי מסתגל בהדרגה לחיים לצידו – כדאי להבין מה יקרה עכשיו לצרכן האמריקאי, ועל בסיס זה להעריך מה צפוי לכלכלה בארה"ב.
הירידה שאחרי העלייה
אחרי שבשנה הקודמת האמריקאים קנו המון מוצרים ושירותים לבית, הצפי הוא לירידה – תהליך טבעי, שכן מי שלמשל קנה מקרר לפני מספר חודשים לא יקנה עוד אחד בקרוב. באופן כללי מרבית משקי הבית הצטיידו בכל מה שהם זקוקים לו בעתיד הנראה לעין, וישנו גם האפקט הפסיכולוגי: אם בשיא המגפה אנשים הרגישו צורך לפצות את עצמם באמצעות קניות, עכשיו, כשחוזרים לשגרה, הצורך הנ"ל כבר לא קיים ובמקומו באה המחויבות לחזרה להתנהלות כלכלית אחראית (מגמה שכבר ניתן לזהות במדד אמון הצרכנים שמשקף את היכולת לרכוש מוצרים שונים כפי שהיא נתפשת בעיני הצרכנים עצמם).
בפרט צפויה ירידה בהכנסותיהן של רשתות כמו הום דיפו ובסט ביי שמוכרות ציוד לבית, אחרי שבשנה שעברה העקומה של ההכנסות סטתה באופן חד כלפי מעלה. בהתאם גם המניות של חברות אלה צפויות לדשדש בשנה הקרובה.
השפעת השיבושים בשרשראות האספקה העולמיות על מחירי המוצרים בארה"ב
גורם נוסף להאטת הצריכה הצפויה בארה"ב הוא התייקרות מוצרים רבים עקב השיבושים הקשים בשרשראות האספקה העולמיות. הזינוק בהיקפי הצריכה ב-2020, ביחד עם המגבלות שהקשו על פעילות תקינה בכל הנמלים בעולם, הובילו למחסור של ממש במכולות. כתוצאה מכך באופן טבעי עלות ההובלה הימית התייקרה במידה משמעותית – והדבר בא לידי ביטוי בתחומים רבים.
גם הייצור לא תמיד עומד בהיקף הביקושים והדוגמה הטובה ביותר לכך היא השבבים. הפער בין הצורך בשבבים לבין ההיצע הקיים כבר פוגע בתעשיית הרכב וגם מוצרי החשמל עלולים להתייקר בשל סיבה זו.
באילו תחומים כן צפוי גידול בביקוש?
בתחום האופנה צפויה דווקא מגמה של צמיחה בארה"ב. אחרי החזרה לשגרה ובפרט לאירועים, צפוי גידול בביקוש לבגדים מכל הסוגים וכתוצאה מכך ההערכה היא שהמניות של חברות אלה יעלו. בפרט צפויות לעלות מניות של חברות עם פעילות מקוונת ענפה בתחום האופנה – למשל ETSY. בכל מקרה חשוב להמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות, מה גם שווירוס הקורונה לא בהכרח אמר את המילה האחרונה שלו.