שוק הרכב נמצא רגע לפני זינוק דרמטי – מכוניות שלא זקוקות לנהגים. מאות חברות מפתחות רכיבים שונים עבור המכונית של העתיד, והן עשויות לספק גם תשואה יפה למי שישקיע בהם היום

 

המין האנושי מדמיין מכוניות אוטונומיות לחלוטין כבר שנים רבות. המחשבה על האפשרות לשחק בסמארטפון או לגלוש באינטרנט בזמן שהרכב מסיע אותנו לעבודה מייצרת ציפייה של ממש, וגם מי שמדמיין את המכונית המשפחתית לוקחת את הילדים לחוג בלי שהוא יצטרך לשמש כנהג רוצה מן הסתם שהחזון יהפוך כבר למציאות.

נכון ל-2021 עושה רושם שעדיין נדרשת סבלנות עד למימוש מלא של התוכניות בתחום, אבל כשמאות ואפילו אלפי חברות מתמקדות בפיתוח הטכנולוגיות הנדרשות לכלי רכב עצמאיים אפשר כבר היום ליהנות מהזדמנויות אטרקטיביות בעולם ההשקעות.

220 מיליארד דולר ב-10 שנים

בעשור החולף הושקעו בתחום המחקר והפיתוח של כלי הרכב החשמליים והאוטונומיים כ-220 מיליארד דולר. אם משווים את ההשקעה השנתית הנוכחית לזו שהייתה בתחילת העשור הקודם מגלים זינוק של פי 7, ולכן באופן לא מפתיע חברות הטכנולוגיה הרלוונטיות נכנסות ליותר ויותר תיקי השקעה. בחלק מהמקרים מדובר בהשקעה ישירה במניות של החברות הנ"ל ובמקרים אחרים ההשקעה היא דרך קרנות שזו המומחיות שלהן, ובכל אופן התשואה צפויה להיות גבוהה.

גם בישראל: 350 סטארט-אפים פועלים במרץ

רכב אוטונומי הוא מערכת משוכללת במיוחד שכוללת מספר עצום של רכיבים. בין השאר יש בה תוכנות חיוניות, מנגנונים להבטחת אינטגרציה מלאה בין רכיבים שונים, חיישנים משלל סוגים, ספקי כוח וסוללות, רכיבים המשמשים לבקרה ועוד ועוד.

בישראל פועלים נכון להיום קרוב ל-350 סטארט-אפים שכבר הושקעו בהם יותר מ-18 מיליארד דולר. החברה המוכרת ביותר היא מובילאיי שכבר נרכשה ע"י אינטל בסכום עתק של 15 מיליארד דולר, חברה מבטיחה נוספת היא קוואנטומסקייפ שמפתחת סוללה שתגדיל באופן משמעותי את טווח הנסיעה ותיטען בזמן קצר, ועוד שם שכדאי להכיר הוא REE – חברה שמפתחת פלטפורמה שמשלבת רכיבים רבים בגלגלים, וזאת על-מנת לפנות מקום ברכב עצמו.

פיתוחים נוספים כחול-לבן הם "מוסכניק דיגיטלי" בדמות מערכת שסורקת תוך שניות בודדות את כלל המרכיבים של הרכב כדי לזהות תקלות עוד לפני שהן מתרחשות, טכנולוגיה למניעת מתקפות סייבר על כלי רכב אוטונומיים (אחד החששות הגדולים לקראת המהפכה בכבישים) וראדאר משוכלל במיוחד שמבוסס על מערכות צבאיות. למעשה המדינה הקטנה שלנו, שאין בה תעשיית רכב, מדורגת במקום ה-4 בעולם כולו מבחינת החדשנות בתחום התחבורה – נתון מחמיא מאוד שבא לידי ביטוי גם בשוק ההון.

או-טו-טו הם כאן

כאמור כלי הרכב האוטונומיים זקוקים לעוד פרק זמן מסוים לפיתוח והבשלה, וגם על-מנת שהממשלות יתאימו את הרגולציה למהפכה הדרמטית. לעומת זאת מכוניות חשמליות כבר אפשר לראות בכבישים. באירופה מכוניות עם מנוע חשמלי מהוות 10% מסך המכירות וגם סין מתקרבת אליה עם 6% מסך המכירות ב-2020. ארה"ב עדיין מפגרת מאחור וכך למרבה הצער גם ישראל עם פחות מ-2%.

בכל מקרה, מי שמייחל לשינוי המשמעותי יכול להשקיע בתחום ולתרום לקידום הרעיון וגם לזכות ברווח נאה. גם למי שעדיין חושש מפני מכוניות שנוהגות את עצמן מומלץ לא להתעלם מהזדמנויות ההשקעה בטכנולוגיות רלוונטיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ברק שוהם סוכנות לביטוח פנסיוני (2015) בע"מ,

ח.פ. 515225449, בעלת רישיון סוכן ביטוח תאגיד (בענף הפנסיוני)

מס' 515225449

 

כתובת הסוכנות:

מתחם "מבנה" ת.ד. 16 בארות יצחק 6090500

טלפון: 03-5576060;  פקס: 03-5576070,

מייל: office@barak-fin.com