דיון סוער בוועדת הפנים והסביבה על חוק ההסדרים מעלה שוב את השאלה הטעונה בדבר האם אכן קיים מחסור בדירות לעומת עודף בשטחי תעסוקה ברמה התכנונית.

הוויכוח ניצת סביב הטענה למחסור חמור הנתמכת בידי האוצר ואיגודי הקבלנים וזוכה לתמיכה מצד חלק מחברי הכנסת כשמנגד ניצבים ראשי הערים ויו"ר השלטון המקומי הטענים למצג שווא מצד האוצר וחוסר הבנה וראיה לטווח ארוך מצד המצדדים בחוק.

הצעת התיקון לחוק ההסדרים דנה בהסבת 30% מייעוד קרקע לתעסוקה לטובת ייעוד למגורים, דיור מוגן או דירות להשכרה לטווח ארוך לטובת אוכלוסיות צעירות. לפי ההצעה רשות מקומית לא תוכל לסרב לבקשה להסבה ללא חוות דעת מהנדס וכן יהיה ניתן לערער על החלטתה.

האם ראשי ערים מתנגדים לחוק בגלל חוסר רצונם לוותר על הארנונה היקרה לעסקים?

מצד המצדדים וכתשובה למתנגדיו נשמעות טענות מסוג זה שהרשויות מנסות לטרפד את החוק משום שאין ברצונן לוותר על הכנסות המגיעות מארנונה יקרה לצד שירותים מינימליים באשר לשטחי תעסוקה.

אולם חיים ביבס יו"ר השלטון המקומי טוען נגד כי האוצר מציג מצג שווא ומעוות נתונים בפני הוועדה. לדבריו לא קיים מחסור תכנוני בדירות למגורים ואף להפך, יש די והותר יחידות דיור לשנים הקרובות ואנו אף נמצאים בעודף של מאות אלפי יחידות דיור. לדבריו נוסח החוק אשר מפקיע מידי הרשויות המקומיות את הסמכות לקבוע את תמהיל התכנון למגורים או תעסוקה יוביל למצב מעוות המשרת אך ורק את האינטרסים של היזמים והאוצר.

והרי שהחוק הוא גורף העיוות בו אינו לוקח בחשבון את ההבדלים המהותיים בין אזורים שונים בארץ, ולא יתרום לפיזור מקומות התעסוקה ברחבי הארץ מאחר והכדאיות מצד היזמים ובעלי ההון תמיד תוביל למרכז הארץ אשר יוכלו ליהנות משינוי יעוד והגדלת הרווחיות. יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס תקף בחריפות את האוצר בדיון וטען שאת האוצר לא מעניין איך להוריד את מחירי הדיור או שערי הפרפריה זקוקות לשטחי תעסוקה כדי להתחזק מבחינה כלכלית אלא הפיכתה של מדינת ת"א לאגף במשרד האוצר. לדבריו מה שאיפשר את הקלת הבירוקרטיה באישורי בניה וגם העניק יכולת תכנון רחבת טווח המתחשבת בצרכי התושבים הוא תיקון 101 לחוק התכנון והבניה המרחיב את סמכויות הרשויות המקומיות ושיחרר את הפקק ועכשיו רוצים לקחת את הסמכויות חזרה ולהחזיר את המצב לקדמותו.

דין כרמיאל אינו כדין תל אביב

החוק במצבו הגורף אינו לוקח בחשבון את ההבדלים בין הערים באזורים שונים בארץ. דין ת"א אינו כדין ישובים פחות מבוססים המרוחקים מהמרכז והצמאים לאזורי תעסוקה נוספים על מנת לספק פרנסה ראויה ואטרקטיביות לתושבים בהם לצד צמצום הנסועה והקלה על עומס הפקקים כתוצאה מנסיעות לאזורי תעסוקה במרכז הארץ.

בישובים חרדים או ערבים למשל חסרים אזורי תעסוקה רבים ויהיה זה מאוד לא חכם לקחת מקומות שחסרים בהם מקומות תעסוקה לטובת הוספת מקומות מגורים והדבר לא צריך לבוא בחשבון אחד על פני השני. כמו כן צביון אזורי המגורים יפגע קשות מאחר והתוכנית אינה לוקחת בחשבון שירותים ציבוריים הנדרשים למגורים כגון בתי ספר וגנים וכמובן שלא תהיה יכולת לפקח על גיל השוכרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ברק שוהם סוכנות לביטוח פנסיוני (2015) בע"מ,

ח.פ. 515225449, בעלת רישיון סוכן ביטוח תאגיד (בענף הפנסיוני)

מס' 515225449

 

כתובת הסוכנות:

מתחם "מבנה" ת.ד. 16 בארות יצחק 6090500

טלפון: 03-5576060;  פקס: 03-5576070,

מייל: office@barak-fin.com