אם לפני 20 שנה היינו פוערים פה לנוכח כתבה בעיתון המבשרת על אקזיט ישראלי של 400 מיליון דולר ובשנים האחרונות כבר התחלנו להרגיש נוח יותר עם המושג יוניקורן המתייחס לחברות החוצות את שווי מיליארד הדולר, הרי שהעיניים היום כבר נישאות קדימה אל האופק הגלובלי ובעיקר לשוק האמריקאי ואנו שואלים בטבעיות מתי החברות בישראל יגיעו לשווי שוק של 100 מיליארד דולר ומעלה.
את תקרת הזכוכית כבר ניפצנו
את השלב הראשון במהפכה כבר חצינו, כיום יש כבר בישראל חברות טכנולוגיות הנחשבות למובילות בתחומן בעולם כדוגמת WIX, איירון סורס, איטורו, גלובל-אי ועוד. כך שניתן לומר שתקרת הזכוכית שעליה השוק הביט עד לא לפני הרבה שנים מלמטה, כבר נופצה. מכאן הדרך לפסגה החדשה נראית טבעית יותר, אומר ליאור שמש סמנכ"ל הכספים של WIX בוועידה שנערכה לאחרונה. מתי זה יקרה? על כך הוא לא יכל להתחייב .
בחמשת השנים האחרונות ענף הטכנולוגיה עבר טרנספורמציה פנומנלית
יש היום בישראל למעלה מ 60 חברות בסטטוס חד קרן. ואם נשווה זאת לאירופה הרי שביבשת כולה ישנן רק 70 חברות כאלו. מבחינת הגיוסים שנת 2021 היתה שנת שיא להייטק הישראלי וחברות סטארט אפ ישראליות גייסו בה עד כה כ-16 מיליארד דולר המהווים גידול של 60% ביחס לגיוסים של 2020 כולה.
נתי גינור, מנל פעילות קרן ההשקעות ג'פריס בישראל אמר כי מנקדות מבטו ישראל עוברת ב-3 עד 5 שנים האחרונות תהליך טרנספורמציה יוצא דופן בהיקפו שניתן לומר עליו שהוא לא פחות מפנומנלי. האקוסיסטם הישראלי מתחיל להניב פירותיו עם הגיוסים הגדולים של חברות הטכנולוגיה וחברות מנפיקות בשווי גבוה יותר. בזכות התנהגות יוצאת דופן לטובה זו, ג'פריס רואה בישראל נדבך משמעותי מבחינת אסטרטגיית הצמיחה שלה כאשר בשנת 2021 היתה מעורבת בגיוסים בסך כולל של יותר מ-6.6 מיליארד דולר.
השוק התבגר
"החברות בתחום לא היו בשלות מספיק בעבר והשינוי החל לפני כעשור" אומר אמיר שלכט מנכ"ל ומייסד משותף בחברת גלובל-אי. חברות בעבר חיפשו בעיקר לעשות אקזיט נוצץ והמטרה הנכספת היתה להימכר לחברות אחרות. היום אנו רואים שוק בוגר יותר שהיזמים שבו ממוקדים יותר בבניית המודל והתשתית הנדרשים להצלחת החברה ולא כדי למכור אותה הלאה.
לדברי תומר בר זאב, מנכ"ל ומייסד משותף באיירון סורס, לחברה שלו היה חשוב לבצע כבר מההתחלה את כל המהלכים בצורה אורגנית באשר לרכישות, מיזוגים, משא ומתן וכן הלאה והוא רואה כיצד בקרב היזמים הישראליים גדלה המגמה להתמקדות במכירה של המוצר ולא במכירה של החברה.
גם בנושא השקיפות מול המשקיעים חלו תמורות חיוביות וכלל מנהלי החברות ציינו את החשיבות הגדולה בכל הנוגע לרישום למסחר ומעבר מחברה פרטית לציבורית. שקיפות זו מאפשרת גישה יעילה ונוחה יותר לגיוסי כספים.